Spartan Race – A felkészülés! 1. rész

Korunk egyik legfelkapottabb sporteseményei a nagy népszerűségnek örvendő terep-és akadály futó versenyek. Igazi komfort zónán kívüli megpróbáltatás, amolyan felnőttek játszótere, akik a szürke hétköznapokból kicsit ki akarnak moccanni. A másik réteg pedig azok a sportolók, akik valami újra vágynak, így ebben a sportágban is megmérettetik magukat, és küzdenek a dobogós helyezésekért.

Bármelyik csoportba is tartozol, a cél közös: az adott versenyen minél több akadályt teljesíts sikeresen, a pályát a lehető legrövidebb időn belül győzd le, mindezt minél kevesebb energiaráfordítással, és a sérülések elkerülésével.

Ez a cikksorozat a fentebbi szellemben íródott, az első részben a miértekre keressük a választ, a folytatásban pedig a hogyant tudhatod meg.

A felkészülés kezdetekor fontos, hogy olyan edzésmódszereket válasszunk, ami illik a meghatározott célunkhoz. Ehhez Mike Boyle funkcionális edzésről írt mondatait idézem:

“Nézd meg, hány sportot űznek ülve?”

Ha megvizsgálunk egy Spartan Race-t, akkor nem nehéz megállapítani, hogy kevésbé ücsörögnek a feladatoknál, sőt…

Konklúzió: ha elmész egy edzőterembe, és olyan erősítő gépeken dolgozol, amibe beleülsz, vagy akár ülve végzel súlyzós edzést, azzal nem leszel előrébb.

“Melyik sportágban vannak olyan mozdulatok, amelyek csak egy ízület mozgását veszik igénybe?”

Nem nagyon tudok ilyet mondani, maximum a sportlövészet. Egy Spartan Race során összhangban, egyszerre mozog minden ízületünk, legyen az futás, mászás, kúszás.

Konklúzió: Olyan mozgásformát válassz, ami egyszerre, úgymond láncszerűen tanítja testedet, izomzatodat, ízületeidet dolgozni, figyelve hogy közben ezeket stabilan tartsad, óvjad a sérülésektől. Ha egyízületes gyakorlatokat végzel (pl. Biceps karhajlítás), akkor ezek a funkciók ismeretlenek lesznek az idegrendszerednek, amikor a legnagyobb szükséged lenne rá!

“Hány olyan sportot ismerünk, amelynél a külső környezetből kapjuk a mozdulatokhoz szükséges stabilitást?”

A fentebbi mondatra nézzünk két egyszerű példát:

Fekvenyomás erőkeretben: a pad alátámasztja derekad, gerinced, ezáltal alulról kapunk egy külső stabilizálást. A rúd a vezetett sín segítségével billegni sem fog, így a törzsizmoknak se kell nagyon munkába állni.

Farönk cipelés: kőkemény törzsizom, stabilizációs munka a gerincet körülvevő izmok számára, a külső környezetből semmi támasztás, csak a saját testedre számíthatsz!

Konklúzió: Tedd fel magadnak a kérdést? Ha Te az első számú gyakorlattal készülsz a versenyre, hogy majd jól kipöccintett mellkassal biztos király lesz a Rólad készült fotó, vajon meghálálja ezt a derekad utána?

Közeledünk a megoldáshoz, le is lövöm a poént:

Funkcionális edzés. Tudom, túl van hipe-olva ez a fogalom, a csapból is ez folyik, de szerinted miért? A funkcionális edzés itt olyan értelemben funkcionális, hogy a versenyhez maximálisan igazodó, a gyakorlatok, akadályok teljesítéséhez, a futáshoz leginkább fontos izmokat az ezekhez szükséges funkciójukban erősítsük. Nem a két instabil eszközön, három gumiszalaggal, fejtetőn végzett “gyakorlatokra” gondolok.

Fel kell készítenünk idegrendszerünket, izomzatunkat, hogy ne az adott pillanatban, netán esés közben keresgélje agyunk azt az idegpályát, izomcsoportot, amire szükség van az adott ízület megvédésére, stabilizálására. A kérdés, hogy ki lesz a gyorsabb? Bele férsz-e abba az időbe, amíg leérkezel a talajra?

Funkcionális edzés: olyan edzésmódszer, amely növeli a sportághoz, verseny teljesítéséhez szükséges erőt, gyorsaságot, sebességet amellett, hogy a mozdulatok kivitelezése közben minimálisra csökkenti a sérülések kockázatát.

Pontosan erre van szükség egy kőkemény Spartan Race sikeres teljesítéséhez!

A miért-re megkaptuk a választ, a folytatásban a hogyan lesz terítéken, gyakorlatokkal, edzéstervvel, videóval.

Amennyiben hasznosnak találtad a fentebb leírtakat, oszd meg ismerőseiddel a Facebook-on.

Írta: Horváth Szabolcs

 

One thought on “Spartan Race – A felkészülés! 1. rész