Kinesio Tape – a kezdetek

A kinesio taping hallatán vegyes érzések keringenek az emberekben. Az elkövetkezőkben ötrészes cikksorozatban kivesézzük a Kinesio tapinget, hogy választ kapjunk számos kérdésre.

Valaki úgy gondolja, hogy ez megint csak egy „trend”, ráadásul divatos, jól is mutat a különböző izomcsoportokon, mások pedig pozitívan vélekednek róla, tapasztalván a taping áldásos hatásait. Az elkövetkezőekben ötrészes cikksorozatban kivesézzük a Kinesio tapinget, választ kaphatunk számos kérdésre: mi is az a taping, hogyan hat, mikor érdemes felhelyezni, mikor nem alkalmazhatjuk, mennyi ideig hordható, számít-e a színe a szalagnak, fontos-e a ragasztási irány, Placebo-e a taping, és még sok-sok érdekes témát fogunk boncolgatni ezzel kapcsolatban.

A kezdetek

Emlékszem, a 2008-as Olimpián magam is furán néztem, hogy mik azok a színes szalagok a sportolókon. A szervezőknek jelentős fejfájást okozott, hiszen az addig még ismeretlen technikáról nem tudták meg állapítani, hogy vajon doppingnak minősül-e. Hosszas tárgyalások után felmentést nyert minden vád alól a Kinesio taping, így a 2012-es Olimpián már a sportolók egyharmadán tündököltet a szivárvány minden színében a tape szalagok, és idén ez a jelenség Rióban csak fokozódott.

Kenzo Kase japán orvos, kiropraktőr rájött arra, hogy a sérüléseket, merev, kötött izmokat szintén merev rögzítésekkel fixálva jelentősen romlik a rehabilitáció ideje, sérül a problémás rész funkciója, a propriocepció, azaz az ízületi helyzetérzékelés. Azaz, ha valamit nem használsz, az elvész. Gondoljunk csak bele, akin volt már gipsz, vagy merev kötés, és nem tudta használni a rögzített izmokat több héten át, megdöbbenve tapasztalhatta, hogy látványosan „sorvadásnak” indul az izom, kisebb, gyengébb a gipszelt kéz – láb vastagsága, bizonytalan lesz a mozdulatok kivitelezése. Kenzo Kase rugalmas szalagjai anélkül rögzítik a sérült részeket, hogy korlátoznák azok szabad mozgását, így ahelyett, hogy lassítanák a folyamatot, mintegy felgyorsítják a rehabilitáció idejét.

A szalagot, és hatását a mai napig misztérium övezi, ami több okra vezethető vissza. Egyrészt, mivel nagyon divatos, „trendi” kinesio szalagot viselni, így azok is felhelyeztetnek kinesio tapinget, akinek nincsen kimondott indikáció a használatára. Másrészt az üzleti és piaci lehetőségeket is meglátta benne több multi cég. A múltkoriban megdöbbenve tapasztaltam, hogy egy nagy üzletlánc értékesít boltjaiban kinesio szalagot, testtartás javító, fájdalomcsökkentő hatását bizonygatva. A probléma ezzel az, hogy a „hétköznapi ember” nem tudja, hogyan kell a szalagot felhelyezni, és a hibásan felrakott szalag hatástalan, így a tape megítélése is negatív lesz a köztudatban.

Egy azonban biztos: Ha szakember segítségével alkalmazzuk a tapinget, akkor számos mozgásszervi, és tartásbeli probléma esetében rendkívül hatékony kiegészítő terápiának bizonyul, a sportolóknak pedig a teljesítményfokozó hatása miatt lehet megváltás.

 

De mi is ez a kinesiology tape, mi van benne?

 

Sokan azt gondolják, hogy a tape szalagban lévő anyag felszívódása által csökkennek a tünetek, múlik el a fájdalom. Nos, léteznek olyan szalagok, amikben megtalálhatóak különböző tartalmú vegyületek, de általánosságban elmondható, hogy olyan szalagokat alkalmazunk, melyekben semmilyen felszívódó anyag nincsen. A tape egy vékony, rugalmas pamutszalag, akril ragasztóval ellátva, így latex-érzékenységgel küzdők is bátran használhatják. Mentes a kémiai anyagoktól, ennek ellenére képes arra, hogy rövid időn belül, mellékhatások nélkül csökkentse a fájdalmat és a mozgáskorlátozottságot. Bőrbarát, lég-és vízáteresztő, mint egy második bőrként funkcionál.

De ha nincs benne semmi, akkor hogyan hat?

A tape nem a benne található, illetve nem található anyagok felszívódása által fejt ki pozitív hatást az emberi szervezetre, hanem az élettani folyamatokat felgyorsító, megkönnyítő hatásai miatt.

A tape alapvetően 5 területen befolyásolja a sérült, panaszos területeket:

 

  • Amikor hirtelen fájdalmat érzünk, mit csinálunk először? Megfogjuk, megszorítjuk az adott területet. Ez egy belénk kódolt reflex, de nézzük meg, hogy mi a magyarázata: Több fajta receptor létezik az emberi szervezetben, melyek a különböző ingereket közvetítik, ilyen például: fájdalom, hideg, meleg, helyzetérzékelés, látás, stb..  Amikor valahol fájdalmat érzünk, ezt úgynevezett nociceptorok közvetítik a gerincvelői idegek felé. Léteznek még úgynevezett mechanoreceptorok, amelyek pedig az adott területre kifejtett nyomást közvetítik. A kettő receptor közös nevezője, hogy az általuk érzékelt nyomás, és fájdalom inger is egy helyre, a gerincvelői idegekhez továbbítódik. Mivel két inger érkezik egy időben (oda kaptunk a fájós részhez, és megszorítottuk), így az egyik csillapítja a másikat, tehát csökken a fájdalom. Egy jól felhelyezett tape szalaggal ezt a nyomást tudjuk szimulálni az adott területen. Az úgynevezett lifting hatása miatt megemeli a kötőszevetet, így leveszi a nyomást a fájdalom receptorokról, ugyan akkor egy időben a mechanoreceptorokat pedig ingerelni fogja.
  • A szalag rugalmassága, elasztikussága miatt a bőrre ragasztás után, amikor mozogni kezd az adott terület, a rá elhelyezett szalag fel – le mozgatja az alatta levő bőrt , kötőszöveteket, ezáltal úgynevezett pumpa hatás alakul ki. Ennek a hatásnak köszönhetően fokozódik a vér – és nyirok keringés, tehát gyorsabb lesz a szöveti regeneráció
  • A panaszos területre ragasztás után úgymond kapunk egy „második bőrt”, így nő az adott izom, ízület stabilizáló funkciója, ezáltal tehermentesítve a fájdalmas szegmenseket.
  • Fejlődik a propriocepció. A propriocepció jelentése ízületi helyzetérzékelés, a legkönnyebben talán úgy lehet megfogalmazni, hogy érzékeljük, hol vannak térben a végtagjaink. Ha sérül egy szegmens, akkor sérül annak proprioceptív képessége is, mivel könnyen sérülhetnek az adott szegmenshez vezető, vagy azt beidegző idegpályák is. Ha egy kézilabda játékos kezén lévő egyik izom sérül, és azon kinesio szalag van, és azt érzi is (mivel nyomást fejt ki az adott részre, lásd fentebb), ezért könnyebben tudatosul benne, hogy „hol van most a keze”. Lövésnél hiába van a háta mögött karja, mivel a szalag stimulálja az adott részt, könnyebben fogja tudni irányítani a lövést is.
  • Biztos sokan éreztük már, hogy egy nehéz nap után mereven, görcsösen állunk, vállunk merev, kötött, az izmok tónusa fokozódik. Egy jól felhelyezett kinesio szalag az izomtónust csökkenti, úgymond segíti az adott izom munkáját, ezáltal hagyja pihenni a merev, görcsös részeket.A fentebbiekből láthatjuk, hogy a kinesio tape számos élettani folyamatot befolyásol, „manipulál”, és az is észrevehető, hogy nem mindegy mikor, ki, és hogyan helyezi fel azt.

A következő részben ezeket a kérdéseket fogjuk boncolgatni!

Írta: Horváth Szabolcs