Kinesio Tape – a második felvonás

Az előző részben megismerkedhettünk azzal, hogyan hat a Tape, milyen élettani folyamatokat befolyásol gyógyulásunk során. Nézzük meg, hogy ki az, aki hitelesen alkalmazhatja a taping technikát, és mikor.

Elvégeztem egy tape tanfolyamot, akkor tapelhetek?

 

A válasz: saját magunkat, ismerőseinket, barátainkat igen, de hivatásszerűen nem alkalmazhatjuk alap végzettség nélkül a tapinget. Az előző cikkekből is láthattuk, hogy számos élettani folyamatot befolyásol, manipulál a taping, így ha alap képzettség, és tudás nélkül, saját kútfőből alkalmazzuk, többet árthatunk, mint használunk vele.  Ahhoz, hogy a terápia valóban hatásos legyen, szükséges a probléma, a kiváltó ok azonosítása, amelyhez elengedhetetlen a funkcionális anatómia alapos ismerete. Épp ezért a taping nem önálló szakma, a professzionális képzések megkövetelik, hogy a leendő szakember rendelkezzen egy alap végzettséggel. Ilyen lehet:

  • Egészségügyi szakképesítéssel rendelkezők (orvosok, gyógytornászok, természetgyógyászok, gyógy masszőrök)
  • Sportvégzettséggel rendelkezők (személyi edzők, testnevelő tanárok, humán kineziológusok)

Mikor érdemes a tapinget alkalmazni?

 

A kinesiology-tape a mozgásszervi problémák kezelésének egyik leghatékonyabb kiegészítő eszköze. Kiegészítő, tehát a teljes rehabilitációhoz, a problémától, a panaszt kiváltó októl függően elengedhetetlen a speciális szakember által végzett torna, rehabilitáció, nyújtások. Alkalmazható többek között sportsérülések, ficamok, húzódások, túlfeszült, görcsös izmok, korlátozott ízületi mozgások, derék, hát, nyak és fejfájások, gyulladásos tünetek, például tenisz, és golf könyök, gerincferdülés, idegbántalmak kezelésére, tartásjavításra, valamint a mozgásszervi műtéteket követő rehabilitáció során.

Mikor nem használhatunk kinesio tapinget?

  • Amikor nincs, vagy nem egyértelmű a diagnózis, pl.: lábba sugárzó fájdalom esetén okozhatja a tüneteket gerincben lévő diszfunkció is
  • Nagyon súlyos akut sérülés esetén (életszerű példa, de nyílt törést nem tapelnek J )
  • Ha sérült a bőrréteg, és gyulladásban van, extrém módon meg duzzadt
  • Égett bőrfelületen, nyílt sebeken
  • Idős ember kifejezetten vékony, száraz, pergamenszerű bőrén
  • Érzékeny, és kidudorodó anyajegy esetén
  • Trombózis veszély esetén (lásd előző cikk keringés fokozó hatás miatt)
  • Tumoros megbetegedés esetén a test bármely területén tilos a tape-t alkalmazni
  • Terhesség esetén első 90 napban hasra és deréktájra
  • Ha a páciens allergiás a ragasztóra

Egyéb tudnivalók a tape szalagról

Nem újrahasznosítható, tehát a leszedett szalagot nem rakhatjuk fel más területre. Minőségtől függően maximum 5 napig maradhat fenn, mivel 5 nap után a tapasz elveszti hatékonyságát. Kérdés lehet még, hogy mennyi az az idő, amíg a tapinget alkalmazzuk egy adott panaszra. Nos, ez a tünetek javulásától, az adott problémától függ, lehet egy – két naptól akár fél éves tartomány is. A hosszabb kezelések során ügyelni kell arra, hogy néhány hét elteltével tartsunk pár nap szünetet, hogy a bőr képes legyen a regenerálódásra.

A szalag felhelyezése előtt elengedhetetlen a probléma feltárása, a diagnózis felállítása, pontosan ismernünk kell az adott szituációt, és mérlegelni kell, érdemes-e a tape alkalmazása, vagy fenn állnak-e esetleg kontraindikációk, amelyek kizárják a szalag felhelyezését.

Biztosan láttatok már olyan sportolót, versenyzőt, vagy akár fitness teremben edző egyént, aki a szivárvány minden színében pompázó kineziológiai szalagokban végezte gyakorlatait. Nézzük meg, hogy miben befolyásolja a szín a teljesítményünket…

Nemrégiben egy versenyen sikerült találkoznom egy olyan futóval, akin leopárd mintás szalag volt felhelyezve. Valamint megvitatunk egy olyan érdekes kérdést, hogy mennyiben placebo-e a tape.

Számít-e a szín?

Nos, a legkézenfekvőbb válasz, hogy igen is, meg nem is. Néhány szakember szerint, a színterápia elveit vallva, a meleg színek energetizálnak, melegítenek (piros, pink, sárga), míg a hideg színek gyulladást csökkentő, illetve nyugtató szereppel bírnak (kék, zöld). Más iskolák kizárólag a szalag működési elvében hisznek, tehát a színt nem tartják fontosnak. Az igazság valahol a kettő között van. Hiszem, hogy a ragasztási technika, a jól felhelyezett szalag hozza meg a várt eredményt, a szín pedig csak másodlagos szereppel bír. Tiszteletben tartva a páciens igényeit, olyan színt nem alkalmazok, amely távol áll ízlésétől, hiszen kellemetlen érzései lehetnek tőle, nem fogja jól érezni magát a bőrében.

A Tape és a Placebo hatás

Ha a fentebb említett leopárd mintás versenyzőt vesszük, attól, hogy leopárd mintás a szalag, még nem fog tőle gyorsabban futni.

A probléma a kineziológiai szalagokkal az, hogy a viselő személy gyakran túl nagy elvárásokat támaszt vele szemben, ettől várja majd a teljes gyógyulást. Az előző cikkekben olvashattuk, hogy a kineziológiai tape számos élettani folyamatot befolyásol, jó néhány regenerációt beindító hatásnak mintegy katalizátora. Azonban azt se felejtsük el, hogy a taping egy kiegészítő terápia, a teljes gyógyuláshoz szükség van a tünetet kiváltó ok „gyógyítására”, kezelésére is. Vegyünk egy egyszerű példát. Térd oldalsó keresztszalag szakadás esetén, a rehabilitáció során a taping gyorsíthatja a gyógyulás idejét, de emellett szükség van a térdet stabilizáló izmok erősítésére is, hogy minél előbb visszaállítsuk a térd ízület funkcionális működését.

Borotváljuk-e le az adott területet a kezelés előtt?

A szalag szőrtelen felületen jóval erősebben tapad, ezáltal hatékonyabb is lesz. Nem mellesleg, a tape eltávolítása sem fog fel érni egy epilálással. A kezelés előtt 24 órával érdemes már az adott területet leborotválni, mert a pengés borotvák mikro sérüléseket okoznak a bőrszöveten, így a túl hamar felragasztott szalag bőr irritációkat okozhat.

Mi történik, ha rosszul ragasztjuk fel a tape-t?

A kineziológiai ragasztások szelíd gyógymódok, így egynéhány ragasztással komoly problémát nem okozhatunk. Azonban tartósan helytelenül alkalmazott terápia esetén bizony komoly következmények, szövődmények alakulhatnak ki a kezelések során. Olyan esetben, ha rossz technikával, vagy nem jó felületre ragasztunk, a kezelés sem lesz hatékony. A már felragasztott szalagot ne szedjük fel, és ne érjünk hozzá a ragasztási felülethez, mert ez által csökken a ragasztás minősége is. Edzés előtt 30 – 60 perccel igyekezzünk felhelyezni a tape-t, hogy a ragasztó megfelelően aktiválódjon. A túl korai izzadás árthat a szalag bőrrel való tapadásának. Ha bizonytalanok vagyunk, kérjük szakember segítségét!

A következő részben néhány gyakori panasszal, és azok taping technikájával foglalkozunk, valamint meg nézzük, hogyan hat a kineziológiai szalag a sportolók teljesítményére.

Írta: Horváth Szabolcs