A gerincpanaszok és mozgásszervi problémák nyomában! – 3. rész

A mozgásszervi, és gerinc degenerációk talán a legtágabb témakör a rehabilitáció, prevenció terén, és sajnos erre van korunk emberének a legnagyobb szüksége is. Fontos megértenünk, mitől alakulnak ki ezek a panaszok, és mit lehet tenni ellenük. Merre induljunk el, ha már észleljük az első tüneteket, vagy ha mozgásszegény, ülő munkát végzünk, és félünk attól, hogy később baj lehet ebből.

A célom ezzel a cikksorozattal, hogy átfogó képet kapjunk a témakörről. Ahhoz, hogy megértsük az okokat, visszamentünk picit a múltba, hogy lássuk, mi az, amire a mozgás szervrendszerünk eredetileg ki lett találva (1. cikk). Ehhez a komplex mozgáshoz az evolúció olyan szervrendszereket alakított ki, melyek energia hatékonyan biztosítják azt, hogy minél tovább tudjuk ezeket használni a mozdulataink során (2. cikk).

A folytatásban azt fogjuk vizsgálni, hogy mi történik akkor, ha a mozgás szervrendszerünk terhelése, struktúrája, statikája megváltozik, és ez milyen panaszokra vezethető vissza.

Gyermekkor

Emlékszem, gyermekként reggeltől estig jártuk az utcákat, kirándultunk az erdőben, vagy elmentünk egyet bringázni a haverokkal. Reggeltől estig, ha fújt – ha esett, mozgásban voltunk, nem fáradtunk el. Most már tudom, hogy mindennek az az oka, hogy testünk a neki optimális terhelést kapta, azaz használva volt. Minden mozdulatunk energia hatékony volt a 2. cikkben leírt rendszereknek köszönhetően, így még bőven maradt energia estére egy kis csibészkedésre is.

A baj ott kezdődött, amikor beültettek minket az iskolapadba. Persze tudom, tanulni szükséges dolog, és nincs is gond talán, ha minden szünetbe kicsit átmozgatjuk magunkat, iskola után a kötelező leckét megírva pedig irány a friss levegő.

Korunk gyermekeire a materializált, modern világnak köszönhetően sajnos nem ez a jellemző. Reggel ébredés után hamar megnézzük a Facebook-ot, Instagrammot, kivel mi történt. Az iskolapadban napi nyolc, de nem ritka, hogy tíz órát végig ül a gyermek. Haza felé elő a telefon, vadásszunk egy-két Pokémont, hátha meglesz végre Pikachu. Otthon leckeírás után pedig mehet a Play Station, Tablet, TV, bármi, ami leköti a figyelmet. Este lefekvés előtt hamar Facebook csekkolás, és el is telt a nap.

Ha kimész az utcára, nézz végig a fiatalokon, nagyon jól szemlélteti a helyzetet az, ha a fül vonalát összeméred a válluk helyzetével. Ahelyett, hogy egy vonalba lennének, fejük jóval előrébb van az optimális statikai helyzetéhez képest. Ezt hívjuk előre helyezett fejtartásnak, mely már a fiatal korban elkezd kialakulni. Ma már tudjuk, hogy ez számos gerincbetegségnek a kiváltó oka lehet. Próbáld azt ki, hogy ha a falnak háttal állsz, neki szorítod feneked, sarkad, vállad a falhoz, akkor hozzá ér-e a tarkód a falhoz úgy, hogy a szemtengely marad párhuzamos a talajjal. Ha nem, kényelmetlen a pozíció, akkor Nálad is elkezdődtek ezek a folyamatok.

Persze ezekkel mindaddig nem foglalkozunk, amíg nem érezzük, hogy valami „nem oké”.

A fentebbi folyamat körülbelül 10-15 éve elkezdődött, így a mostani fiatal felnőtt generáció számos derékpanaszost „termelt ki” magának.

Az első tünetek

„Reggel felkelek, eléggé merev a derekam, olyan mintha be lenne betonozva. Kis átmozgatás után egész jó, szinte el is múlt ez az érzés, kezdődhet a nap! Napközben néha érzem, hogy elfárad a derekam, kicsit fájdogál, de ha leülök, vagy leguggolok, megkönnyebbülök, kellemes érzés.”

„Eléggé merev volt a derekam, így elkezdtem sportolni. Mozgás után kifejezetten kellemes érzés, elmúlik a fájdalom, de észrevettem, hogy a homorítás kifejezetten rosszul esik, így ezt kerülöm. Ha nem mozgok rendszeresen, akkor visszatér a derékfájdalom, merev lesz. Előfordult az is, hogy becsípődött a derekam, ami nagyon kellemetlen érzés tud lenni!”

Nos, ezek az első olyan jelek, amikre fel kell figyelnünk. Igazából, ha a fentebb leírtak közül valamelyik jellemző ránk, akkor biztosan mondhatjuk, hogy fenn áll egy vagy több mozgásszervi diszfunkció testünkben.

Szegmentális instabilitás

Talán a leggyakoribb degeneratív gerincbetegségek közé sorolható a szegmentális instabilitás. A problémát kiváltó ok a mozgás szervrendszer inaktivitása, a porckorong lelapulása a rengeteg függőleges terhelés következtében, illetve statikai eltolódás a passzív, és az aktív mozgató rendszerben. Passzív alatt értem az ülő munka során befordult keresztcsontot, a görnyedt tartást, előre eső fejet, kiegyenesedett derék görbületet, melyeknek hatására hatalmas terhet pakolunk a mozgás szervrendszerére.

Aktív mozgató rendszer alatt azokat az izmokat értem, mely e pozíciók hatására az ízületek egyik oldalán berövidülnek, feszesek (és fájdalmasan merevek) lesznek, túloldalon pedig megnyúlnak, és nem lesznek képesek a megfelelő izom összehúzódásra.

Az eltolódott struktúra miatt idegrendszerünk kénytelen más útvonalakat keresni, más izmokat bevonni a munkába, melyek túlterhelődnek, görcsösek lesznek. Trigger pointok alakulnak ki bennük a többletmunka, folyamatos feszülések miatt. Észre sem vesszük, és már ki is alakult egy hibás berögződés, hibás mozgásminta. Innentől kezdve egy mozdulatot teljesen más izommunkával is képesek vagyunk végre hajtani.

Emlékeztek, gerincünk kettős S alakjának, és a rugalmas porckorongoknak köszönhetően kiválóan tompítják, úgymond elnyelik a függőleges erőhatásokat járás, futás, mozgás közben.

Képzelj el egy szivacsot, amit a csap alá tartasz, kinyomod belőle a vizet, majd leveszed róla a nyomó erőt, és megszívja magát újra vízzel. Nagyjából így működik a porckorong is, ha a neki megfelelő erőhatások érik. Ha kinyomod a szivacsból a vizet, de a kompressziót meghagyod, és folyamatosan szorítod, esélye sincs újra megszívni magát folyadékkal. (Ezért kelj fel néha a székből fél-egy óránként, és nyújtózz egy nagyot!!!)

Ülve, mozgás nélkül teljesen más a helyzet, ahol is a gerincet folyamatos függőleges terhelés éri, illetve a kettős S alak is eltűnik ebben a pozícióban.

A folyamatos függőleges terhelés hatására porckorongjaink dehidratáltak lesznek, veszítenek folyadéktartalmukból. Ennek hatására a csigolyák egyre közelebb kerülnek egymáshoz. Az evolúció úgy találta ki porckorongjainkat, hogy abba egy darab érzőideg sincs, így gond nélkül le tudjuk őket amortizálni. Viszont ha ezek lelapulnak, és a csigolyák oldalain lévő kis ízületek egyszer csak összeérnek, az igen csak kellemetlen érzéssel fog járni.

A csigolyák közti szalagrendszer dolga, hogy a megfelelő távolság esetén megfeszített állapotban biztosítsák e szegmensnek a stabilitását. Ha a porckorong lelapul, a csigolyák közelednek, így a szalagok lazák lesznek. Ilyenkor történik az, hogy a csigolyákat körül ölelő kis izmok, a multifidus rendszer elkezdenek szalagként funkcionálni, kvázi befeszülnek, hogy a stabilitás hiányát kompenzálják. Emiatt van a „betonérzés” a derékban reggelente, és mozgás hatására napközben.

Mivel a kisízületi felszínek közel vannak egymáshoz, ezért homorítással, hátra hajlással felületük összesimul, így kellemetlen érzéssel, néha szúró fájdalommal fog járni ez a mozdulat.

Szegment instabil embernél az ülés, guggolás pillanatnyi megkönnyebbülés érzéssel fog járni, hiszen ekkor a kis ízületek közti rés növekszik. „Hú de elfáradt a derekam, leülök kicsit, hogy megkönnyebbüljön!” Hányszor mondtad ezt már? Igen, ha ülsz, a kis ízületi felszínek távolodnak, és megkönnyebbülsz, de a porckorong tovább dehidratálódik. Itt fontos megjegyeznünk, sokan úgy gondolják, ha fáj a derekunk mozgásra, akkor pihentetni, ülni kell, hogy ne legyen megterhelve. Ez nagyon nagy tévedés, ne essetek ebbe a hibába!

Az egyik legsúlyosabb állapot a köztudatban népszerű „derékbecsípődés”. Téves az az elképzelés, miszerint ekkor ideg csípődik be a csigolyák közé. Ezeken a kis ízületi felszíneken érzőideggel megpakolt tok található. Amikor az ízületi tokban lévő bolyhocskák becsípődnek az ízfelszínek közé, akkor jön az elviselhetetlen, szúró fájdalom, mozgásképtelenség.

Szegmentálisan instabil deréknál rossz mozdulat, hirtelen előrehajlás, felegyenesedés következtében fordul elő gyakran ez a panasz.

Ilyenkor az orvos izomlazítót, fájdalom csillapítót fog felírni, ami esetenként segíthet, de csak tüneti kezelést nyújt. Egy pirulától ne várjuk azt, hogy a porckorongok hidratáltak lesznek, és csigolyáink távolodni fognak egymástól. Nagyon fontos a megfelelő mozgásterápia ebben az esetben. Próbáljunk mozogni, sétálni, hogy fokozzuk a vérkeringést, anyagcserét a befeszült izmokban!

A megoldás

Összefoglalva a szegment instabilitás az alábbi folyamat mentén alakul ki:

  • Hibás statikai terhelés következtében eltolódott aktív és passzív terhelés
  • Dehidratált, lelapult porckorongok
  • Csigolyák közelednek egymáshoz
  • Mozgásszegény életmódból fakadó lokális izommunka hiánya
  • Izom energetikailag optimális mozgató rendszerek hanyatlása
  • Idegrendszeri, neurális pályák elfelejtése
  • Alternatív útvonalakon keresztüli alternatív izommunka, izomterheltség
  • Trigger-Pointok kialakulása
  • Laza szalagrendszer, stabilitás hiánya
  • Izmok befeszülnek, szalagként funkcionálnak
  • Izmok oxigén ellátottsága, anyagcseréje csökken
  • Kisízületi felszínek közelednek, összeérnek, irritáció, bolyhocskák becsípődése
  • Mozgásképtelenség, izomlazító, gyulladáscsökkentő gyógyszerek

Minél előbb elcsípjük a problémát, annál könnyebb lesz a kezelése is. A fentebb leírt okok mentén a szegment instabilitás kezelése a következő lépéseken haladva megy végbe:

  • Mielőbb szükséges megállítani, vagy kompenzálni a porckorong degenerációját
  • A befeszült izmokat nyújtani szükséges, anyagcseréjük növelése és oxigén ellátottságának fokozása szempontjából
  • Nyújtás hatására porckorong hidratáció fokozása, kisízületek közti hely növelése
  • A derekunkat stabilizáló Transversus Abdominis – Multifidus rendszert a megnyújtott állapotban erősíteni szükséges (stabilizátor, vagy ágyéki fűző)
  • Ennek hatására az ágyéki lordosys kialakítása, aminek következtében a függőleges terhelés csökken
  • A téves mozgásminták helyett a megfelelő izmokkal végrehajtott mozdulatok tanítása, téves mozgásminták kiiktatása, a mozgatórendszer „újratanítása”
  • A test többi részén kialakult statikai vagy funkcionális eltolódás kezelése (rövidült izmok nyújtása, beszűkült ízületi tartományok növelése, megnyúlt izmok erősítése)
  • Életmódbeli változtatások, tudatos mindennapi élet a mozgatórendszer szempontjából

 

Célom, hogy átfogó képet nyújtsak a problémák kialakulásának okairól, azok kezeléséről, a téveszmék elkergetéséről. Bár a kérdéskör komplexnek és bonyolultnak tűnhet, a cikksorozat végére az olvasók egy teljes témát körül ölelő, naprakész tudás birtokában lehetnek a gerinc panaszok, és mozgásszervi problémákkal kapcsolatban. Az elméleti kérdéseket letisztázva gyakorlati megoldásokkal fogok szolgálni, melyet könnyen be lehet majd építeni a mindennapjainkba, megóvva ezzel a komolyabb problémák kialakulását.

A következő részben a porckorongsérv kialakulásával, porckorongsérv műtét kérdéskörével, mozgásterápiás kezelésével foglalkozunk.

 

Addig is ha tetszett a cikk 3. része, oszd meg ismerőseiddel is!

Írta: Horváth Szabolcs