Az ülő életmód után – Jövőkép

Biztosan hallottad már azt a mondást: „Az ülés az új dohányzás!”. A csapból is ez folyik: az ülőmunka káros, szétbombázza a derekad, gerinced. Az elhízás és a keringési problémák melegágya, csak hogy pár negatív hatását említsem a sok ezer közül.

Mára már köztudott, hogy a mozgásszegény életvitel, a technikai vívmányok ülő, vagy előre esett fejtartásban való használata (pl.: mobil telefon, TV) az emberi mozgás szervrendszerére számos negatív hatást fejtenek ki. Az emberi test mozgásra lett kitalálva, nem pedig egy kényszer testhelyzetbe bele kényszerítve, mozdulatlanul tölteni a nap nagy részét. Kötőszöveteink, izmaink, sőt még az idegrendszerünk is olyan csodálatos találmányok, melyek képesek arra, hogy alkalmazkodjanak a környezeti hatásokhoz, körülményekhez. Ha mozgunk, akkor azokat az izmokat, izomláncokat, kötőszöveti hálókat azokon az idegpályákon vagyunk képesek irányítani, melyek a legkevesebb energia befektetéssel a legnagyobb erőkifejtésre képesek a lehető leghosszabb ideig, biztosítva ezzel a minél későbbi fáradtság érzetet.

Ez a fentebbi funkciónk egészen addig működőképes, amíg meg nem szűnik a rendszeres mozgás, azaz beülünk az iskolapadba az első osztályban. Innentől elkezdődnek a destruktív folyamatok, mely hosszú-hosszú évek során, felnőtt korban (de akár lehet gyermekkorban is) sajnos fájdalmas érzésekben, a test struktúrájának elváltozásában mutatkoznak meg.

Ha ilyen ütemben haladunk előre a mozgásszervi problémák generálásával, 10-20 év múlva a társadalmunkban az egészséges felnőttek száma elég csekély lesz…

Mit tartogat a jövő?

Ahogy az egészségügy milliárdokat költ el évente az inaktív életvitelből fakadó elváltozások kezelésére, ahogy halad előre a tudomány, a Fitness ipar, és a mozgásszervi problémák halmozottan nőnek, úgy körvonalazódik az a tény, hogy az ülőmunka, az ülő pozíció ki fog szorulni a társadalomból, illetve úgy is mondhatjuk, háttérbe fog kerülni. Ehhez persze számos dolog szükséges, de biztosan állíthatom, hogy az ülést, mint olyat, át fogja venni az állás, az álló irodai munkakörnyezet, az álló iskolapadok, úgynevezett „aktív iskolák”.

Amerikában számos multi cégnél már bevezették az álló irodai munkakörnyezetet, akik arról számolnak be, hogy a dolgozóik sokkal produktívabb munkavégzésre képesek.

Itt szeretném megjegyezni, hogy a tartós egy helyben állás sem egészséges hosszú távon, viszont gerincünk, tartásunk szempontjából statikailag sokkal kedvezőbb a helyzet. Az állást néha megszakítva mozgással, és kiegészítő sporttal, edzésekkel érhetünk el 100%-os eredményt.

Jó lesz ez nekünk?

Gondoljunk bele: ahhoz, hogy egy álló pozíciót fenntartsunk, több energiára van szüksége a szervezetnek, több idegrendszeri stimulust kell küldeni az izmoknak. Ergo az agyunk többet fog dolgozni, így nem hagyjuk ellustulni őt.

Az ülés közbeni előre esett vállak miatt a bordakosarunk összeszűkül, mely azt eredményezi, hogy a normális légzést átveszi a nyaki, pihegő légzés. Ennek köszönhetően nem vagyunk képesek annyi oxigént eljuttatni az agyunkhoz, így fáradtabbnak érezzük magunkat. Az álló környezet ezt a problémát is kiküszöböli, állva képes az ember a teljes, mély lélegzetvételre, mely folyamatos frissességet biztosít izmainknak, és agyunknak egyaránt.

Ülve, oxigénhiányos állapotban többször kell a szívnek pumpálnia vérünket az aktív szövetek felé, hogy azok megfelelően el legyenek látva oxigénnel, mely hosszú távon szív és keringési problémához vezet. Álló testhelyzetben nem csak azt biztosítjuk, hogy vérünk oxigén dús legyen, hanem a keringési rendszerünket is hosszú távon óvjuk a megterhelő munkától.

Nézzük meg az elhízás témakörét: Sajnos az ülő test nem használ sok energiát. Kikapcsolnak azok a funkciók, amelyek az energiahasznosításra összpontosítanak, ezzel együtt a zsírraktározás foka megnő. Ezért van az, hogy aki ülőmunkát, inaktív életvitelt folytat, sokkal hajlamosabb az elhízásra, és az ezzel járó megbetegedések (cukorbetegség, magas vérnyomás, inzulin rezisztencia) kockázata is nagyobb. Az elhízás, és az inaktív ülő életmód kéz a kézben jár.

És akkor a mozgás szervrendszerről még nem is beszéltünk. Ma már minden ülő testhelyzetben dolgozó, tanuló ember potenciális gerincsérvesnek tekinthető, az már más kérdés, hogy van-e, vagy lesz-e neki tünete az élete során. Egy biztos, valamilyen formában megsínyli ezt az életvitelt a szervrendszer. Állva a gerincünkön úgy oszlik el végtagjaink, fejünk statikai terhelése, hogy az egyenletes, ideális legyen egy életen át. Amint ez a statikai helyzet megbomlik, a gerinc terhelése ahelyett, hogy minden csigolyán és porckorongon egyenletes lenne, egy-egy szegmensre fog korlátozódni, de oda többszörösen (tipikusan a derék L4-L5, L5-S1, és a cervikális, azaz nyaki csigolyák).

Aki élt már, vagy él mozgásszervi problémával, nagyon jól tudja, hogy a mindennapokat mennyire meg tudja keseríteni egy-egy fájdalmas mozdulat, néhány kivitelezhetetlennek tűnő pozíció.

Konklúzió

Nyilvánvaló, hogy ha egy cég produktív dolgozókkal van tele, akkor a termelés, bevétel is megtöbbszöröződik. Egyes vállalatok kezdenek rájönni arra, hogy akkor produktív egy dolgozó, ha egészséges, és friss. Egy degeneratív gerincbeteg, túlsúlyos, és ebből adódóan fáradékony dolgozó –  kis túlzással – sokkal kevesebb energiát tud belefektetni munkájába, mint egy egészséges szervezettel rendelkező munkás.

Ugyan ez igaz a gyermekekre, akik bezárva az iskolapadba, a nap végére „teljes agyhalottként” mennek haza leckét írni. Első osztályban beülünk az iskolapadba, és a szaladgálós-mozgékony óvodásból hirtelen ülő életmódot folytató, potenciális gerincbeteg gyermeket kapunk. Valljuk be, a mai világban otthon sem mozog annyit a gyermek, inkább a telefont, vagy a Play Station-t nyomkodja, esetleg TV-t néz, de tisztelet a kivételnek. J

Rengeteg a külső hatás, ami egy gyermeket ér, a telefon és a TV folyamatos ingerekkel táplálja az agyukat, így háttérbe szorul az önálló gondolkodás, és a kreatívizmus. Itt gondoljunk bele abba, hogy 10-20 év múlva ők lesznek azok, akik a fiatal felnőtt dolgozókat adják a társadalomnak, így nagyon nem mindegy, hogy ezt hogyan alapozzák meg.

Ahhoz, hogy hosszú távon megoldást találjunk az emberi szervezet degenerációjára, onnan kell kezdeni a folyamatot, ahol az egész elkezdődik, azaz gyermekkorban.

A fentebbiekre rájött már az oktatási rendszer is, ezért bevezettek minden napra egy testnevelés órát a gyermekek részére. Ez viszont anyagában, és minőségében nem biztos, hogy képes kompenzálni az ülve tanulás hosszú távú következményeit.

Amerikában már léteznek az „aktív iskolák”, melyekben álló iskolapad, és mozgásra késztető környezet várja a nebulókat. Az eredmények szerint a diákok képesek figyelmüket fenntartani a nap végéig, a teszt eredményeik sokkal jobbak az ülő helyzetben tanuló társaikhoz képest, gondolkodásuk, kreativitásuk pedig szintén magasabb mércét üt meg.

A konklúzió: aktív iskolai környezet egyenlő egészséges, produktív felnőtt társadalommal.

A Fitness jövője

Pár év múlva, ahogy az állás „divattá” fog alakulni, úgy jönnek majd sorról sorra az olyan cégek, akik álló munkahelyi, és álló „aktív iskolai” környezetet kínálnak a felhasználóknak. Ahhoz, hogy ennek piaca is legyen, újra kell tanulniuk az embereknek helyesen állni, járni, mozogni, melyekhez tanítókra is szükség lesz.

Az edzők, rehabilitációs szakemberek szakosodnak majd az ülésből való felállás anatómiai, és edzéstechnikai kérdésköreire. A vendégek, ügyfelek kérésére segítenek majd kialakítani a gerincük, vázizomzatuk helyes statikai helyzetét. Olyan edzésmódszerek és eszközök látnak napvilágot, melyek biztosítják a hosszú távú, fáradtságmentes állás lehetőségét. A cégek, akik nagyobb haszonra szeretnének szert tenni, kopogtatnak a Fitness létesítményeknél olyan céges programok után érdeklődve, mellyel biztosítják a dolgozóknak az egészséges, produktív munkavégzést.

(Ha edzőként olvasod a cikket, már most elkezdhetsz a témával foglalkozni, hogy később versenyelőnyt szerezz a konkurenciával szemben! 🙂 )

 

A cikk folytatásából megtudhatod, hogy az ülésből felállás nem is olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik. Számos olyan mozgásszervi hátráltató tényező lesz, amit ki kell küszöbölnöd ahhoz, hogy energiahatékonyan, fájdalommentesen tudj tartósan állni, vagy akár mozogni.

Egyet azonban ígérhetek: Hidd el, megéri foglalkozni a témával!

 

Ha tetszett a cikk, oszt meg ismerőseiddel, barátaiddal is!

Írta: Horváth Szabolcs